Tridu en honor al Sant Crist de la Puríssima
La ciutat de Tortosa té una gran devoció al Sant Crist de la Puríssima i tots els anys els dies 1, 2 i 3 de maig es celebra el Tridu en honor al Sant Crist, obra del frare franciscà Humili da Petralia. A meitat del segle XVI el van portar des de Nàpols a la nostra ciutat, a instàncies del bisbe de Tortosa, Giovanni Battista Veschi. Després del gran amor i devoció que tenim els tortosins per la Mare de Déu de la Cinta, el Crist de la Puríssima és també el centre de la pietat tortosina. La Confraria del Sant Crist de la Puríssima, organitza tots els anys el solemne Tridu. A les 19’15 h. ens hi aplegarem els tres dies un bon nombre de fidels per resar primer les oracions pròpies del Tridu i tot seguit la celebració de l’Eucaristia.
Pregàries pròpies del Tridu abans de la Missa
S’inicià tots els dies amb l’acte de contricció i tot seguit : “T’adorem Crist i et beneïm. Que per la teua Santa Creu has redimit el món”. A continuació una pregària comú per als tres dies del Tridu i, tot seguit una diferent per a cada dia, però, començant les dels tres dies amb les paraules: “Us saludem, Creu Santíssima…” , acabant amb l’antífona i les invocacions iguals per a tots els dies: “Jo et saludo, oh Creu, la meua única esperança! Augmenta la gràcia a les persones pietoses”. “Jo et saludo, oh Creu, la meua única esperança! Perdona les culpes dels qui no són bons. “Jo et saludo, oh Creu, la meua única esperança! Salva la teua Confraria aquí congregada per honorar-te”. I per acabar l’oració final: “… Infon el teu Esperit en cadascú de nosaltres… Beneeix la nostra ciutat…No la deixes mai de la teua mà. Senyor, que vius i regnes amb el Pare en la unitat de l’Esperit Sant, Déu, per tots els segles dels segles. Amén.
Celebració de l’Eucaristia
El primer dia del Tridu celebrà l’Eucaristia el M.I. Pascual Centelles Llop. Les lectures foren: La 1a dels Fets dels Apòstols (Ac 11, 1-18). El Salm responsorial 41: “Tot jo tinc set del meu Déu; del Déu que m’és vida”. Tot seguit l’Al·leluia: “Beneït sigui el Senyor dia rera dia; és ell qui ens porta el Déu Salvador nostre. Mn. Pascual proclamà l’Evangeli segons sant Mateu (Mt 13,53-54). Després va fer l’homilia sobre: “La fe, l’esperança i la caritat. El penediment”. Els cants van acompanyar la celebració.
El segon dia va celebrar Mn. Willy Dibala Malembo. La 1a lectura (Ac 11, 19-26). El Salm responsorial 209. Abans de l’Evangeli vam cantar l’Al·leluia: “Feliços els perseguits pel fet de ser justos: el Regne del cel és per a ells”. Es proclamà l’Evangeli segons sant Mateu (Mt 10, 22-25a). Mn. Willy va fer l’homilia sobre: “El Crist ha assumit la nostra condició humana i per la fe tenim el deure de respectar tothom”. També els cants van acompanyar algunes moments de la Missa.
Com a cloenda del Tridu el va celebrar el M.I. Josep Ma Membrado Blas. S’inicià l’Eucaristia amb el cant d’entrada: “Cantem germans”. La 1a lectura, del Llibre dels Nombres (21, 4-9) El Salm responsorial 86: ”Lloem el Senyor tots els pobles”. La 2a lectura de la carta de sant Pau als cristians de Filips (2, 6-11) i abans de l’Evangeli, vam cantar l’Al·leluia: “Les meves ovelles reconeixen la meva veu, diu el Senyor”. Mn. Membrado proclamà l’Evangeli segons sant Joan ( Jn 3, 13-17)). En l’homilia comentà: “Les mirades de la gent al Crist i del Crist a la gent”.
Arribat el moment de les pregàries vam demanar per l’Església, pels nostres germans malalts, pels qui passen dificultats econòmiques, per tots els difunts, especialment pels relacionats amb aquest convent de la Puríssima; perquè el Senyor ens done aigua en aquest temps de sequera, i finalment per tots nosaltres i per les nostres famílies. Durant la comunió vam cantar “Jesucrist ens ha estimat” i després de donar gràcies havent rebut el Cos de Crist, la sra. Cinta Fontanet va cantar “Al·leluia”.
Abans d’acomiadar-nos, Mn. Membrado va dir unes paraules d’agraïment als qui s’havien encarregat de preparar el Tridu i a tots els fidels per la seua participació. Ens acomiadà de la celebració amb les paraules: Germans i germanes podeu anar-vos-en en pau.
Finalment vam cantar els Goigs del Sant Crist de la Puríssima, mentre veneràvem la relíquia. “Pues implora tu favor, siempre tu amante Tortosa. Dadnos tu gracia copiosa, Jesús, dulce Redentor”. Que la Mare de Déu de la Cinta i el Sant Crist de la Puríssima ens ajuden i ens acompanyen sempre. Va ser una celebració molt participada per un bon nombre de tortosins i tortosines.
Maria Joana Querol Beltrán