Presa de possessió de Mons Sergi Gordo Rodríguez
Dissabte 9 setembre, sisè aniversari de la seva Ordenació episcopal, Mons. Sergi Gordo Rodríguez iniciava el seu Ministeri Pastoral a la Diòcesi de Tortosa.
La Celebració eucarística amb la infraestructura corresponent havia estat curosament preparada per un molt bon equip des de la Cúria diocesana.
A les 9:30h arribava al Palau episcopal el Bisbe Electe amb l’Administrador Diocesà; després ho feien el sr Nunci, el cardenal Omella, els Arquebisbes de València, Tarragona i Madrid, així com dinou bisbes, a més dels Abats de Montserrat i Poblet.
Al Despatx episcopal i en presència del card. Omella, sr Nunci, Arquebisbes Joan i Enrique, i l’Administrador Diocesà, va emetre el bisbe Sergi la Professió de Fe i el Jurament de Fidelitat.
La comitiva presidencial anà cap a la Catedral acompanyats per una colla de grallers.
En arribar, el Capítol Catedral oferí al Nunci, Mons. Bernardito Auza, el lignum crucis i l’aigua beneïda. Després d’una breu pregària davant el Santíssim a la Capella de la Cinta, es van revestir amb els ornaments litúrgics a la sagristia.
A les 11 h començà la Processó d’Entrada precedits per la Creu alçada, amb escolans, seminaristes, preveres de Barcelona i Tortosa, Bisbes, Arquebisbes, Cardenal i el sr Nunci acompanyant el bisbe Sergi.
L’animació musical de l’Eucaristia anà a càrrec de diversos Cors tortosins coordinats pels respectius Directors. El cant d’Entrada va ser la Marxa de l’Església amb el seu lema “Fent grup entorn dels nostres Pastors”.
Després de la salutació litúrgica inicial del Nunci Mons. Bernardito Auza, Celebrant principal, amb tothom assegut l’Administrador Diocesà en Seu Vacant s’adreçà al bisbe Sergi presentant la història passada més gloriosa, el present més recent i els reptes de futur del nostre Bisbat.
L’Arquebisbe Metropolità de Tarragona, Joan Planellas, donà la benvinguda al nou bisbe de Tortosa, i finalment el Nunci de Sa Santedat -en nom del Papa Francesc- l’animà en la seva nova missió.
Acabades aquestes al·locucions, el Nunci Bernardito manà que siguin presentades al Col·legi de Consultors les Lletres Apostòliques i que siguin llegides als fidels. El Diaca Permanent, J. Mn. Borràs, les presentà al Col·legi de Consultors i la Vice-Cancellera, sra. Alba Vilaplana, les va llegir.
Després el Celebrant Principal cedí la càtedra al bisbe Sergi i aquest en prengué Possessió: un fort i càlid aplaudiment segellà el gest litúrgic. En aquest moment, assegut ja a la seva càtedra, el bisbe Sergi va rebre la promesa de respecte, fidelitat i obediència de tot el poble de Déu representat per l’Administrador Diocesà i Degà-President del Capítol Catedral, el Col·legi de Consultores i Canonges, així com religioses de les diverses Congregacions i alguns seglars.
Dos membres del Consell Pastoral Diocesà, van proclamar les Lectures: una catequista de Gandesa, la 1ª lectura del profeta Ezequiel; i un membre dels Equips Matrimonials de la Mare de Déu, de Vinaròs, la segona de la carta als Filipencs. Un Diaca Permanent de Barcelona proclamà l’evangeli de sant Marc.
Mns. Sergi començà la seva primera homilia com a bisbe de Tortosa evocant la missió actual de l’Església en fidelitat al Papa Francesc: Cridats a sortir, caminant junts, per irradiar arreu l’alegria de l’Evangeli. En clau sinodal digué: Aquí em teniu, estimats diocesans, amb molta il·lusió de venir a compartir la meva vida amb vosaltres.
Evocant la bona petjada dels sants i beats tortosins, a imitació de Crist, ens convocà per sortir a oferir a tothom la vida de Jesucrist, en una Església accidentada per haver sortir al carrer, proposant sense imposar, lliures de coses secundàries que impedeixen la missió, amb autenticitat.
Atenent al seu lema episcopal ens recordà que som tots cridats a servir el Senyor amb alegria: una alegria que ningú mai no us podrà prendre (Jn 16,22).
La darrera part de la homilia la va centrar en referències a la Mare de Déu de la Cinta per acabar entonant ell mateix l’estrofa inicial de l’himne, que tota l’Assemblea va continuar amb entusiasme.
Les pregàries dels fidels van ser llegides per Delegats diocesans (d’Apostolat Laical i de Pastoral Penitenciària), Religioses (Teresianes i de la Consolació), catequistes de diverses Parròquies, i membres de Càritas Diocesana.
Les Ofrenes per a la Celebració van ser presentades per una catequista de La Cava i pel jove matrimoni presidents del Comitè Sinodal Diocesà.
Un bon grup de Canonges i preveres van distribuir la Comunió guiats per joves participants a la JMJ amb el Papa Francesc a Lisboa.
Després de la Benedicció Final el Canonge Prior de la Reial Arxiconfraria i de la Cort d’Honor apropà al bisbe Sergi la relíquia de la Cinta per a venerar-la.
També hi eren presents a la Celebració en lloc destacat el sr. Daniel Verge, Pastor evangèlic, i senyora; el capellà ortodox Andrej Manduriak; i el bisbe per Espanya i Portugal de l’església ortodoxa romanesa.
En les seves paraules finals d’agraïment el bisbe Sergi tingué un càlid record pels qui no havien pogut assistir a la Celebració, i la seguien per la TV o la ràdio.
E bisbe Sergi òbviament tingué una salutació particularment càlida per la seva ampla família.
A les Autoritats Civils: l’Honorable Conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya; al Director General d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya; al Sub-Delegat del Govern d’Espanya a Tarragona; al Delegat del Govern de la Generalitat, i representants de la Diputació de Castelló, digué: Desitjo que trobeu en mi un col·laborador en la promoció del bé comú de les persones que viuen en aquesta bonica terra, particularment dels més desafavorits i desvalguts.
Cal destacar la presència de la majoria d’Alcaldesses i Alcaldes dels pobles de tota la Diòcesi tant de la província de Tarragona com de la de Castelló.
Acabada la Celebració amb el cant del Virolai, el bisbe es quedà al peu de les escales del presbiteri per saludar (amb foto inclosa) els gairebé mil fidels assistents a l’acte.
En definitiva una Celebració ben reeixida, tant per la dimensió eclesiològica com per la seva bellesa, que va omplir el cor dels participants amb l‘alegria de l’Evangeli.
M.I. José Luis Arín Roig
Degà del Capítol Catedral