MISSIONERS DE LA MISERICÒRDIA 11-10-2015

Diumenge que ve celebrem en l’Església universal el dia del Domund, la jornada anual en la qual d’una manera especial els cristians de tot el món recordem els missioners, preguem per ells i col·laborem amb la nostra aportació econòmica a les necessitats de les esglésies dels països on estan treballant i entregant la seua vida al servei de l’Evangeli.

Aquest any el Domund s’emmarca en la celebració de l’any de la vida consagrada. Quan contemplem la realitat de les missions en l’Església, tant en els segles passats com en el moment actual, hem de reconèixer que sense la generositat de tantes persones consagrades l’Evangeli no s’hauria estès tant en el nostre món. De fet, dels 26 missioners i missioneres que han nascut en la nostra diòcesi i que actualment estan treballant en països de missió, excepte un sacerdot diocesà i tres laics, tots els altres són religiosos o religioses. I si mirem la història de la nostra església diocesana, hem d’agrair els testimonis de santedat d’alguns missioners religiosos que van entregar la seua vida anunciant l’Evangeli: Sant Pere Màrtir Sans, d’Ascó; Sant Francesc Gil de Frederic, de Tortosa; i el beat Jacint Orfanell, nascut en la Jana. En el compromís missioner, la vida consagrada ha donat sempre testimoni d’entrega al Senyor i de servei a l’Evangeli. I açò té una explicació: quan major és la generositat d’algú amb el Senyor, major és la seua entrega al servei de l’Evangeli i en favor dels altres.

Se celebra també enguany el 50è aniversari de l’aprovació i promulgació del Decret Ad gentes del Concili Vaticà II, sobre l’activitat missionera de l’Església. No hem d’oblidar que el Concili va ser un moment d’il·lusió i un esdeveniment de gràcia per a tota l’Església. El decret ens va ajudar a adonar-nos que el compromís missioner no és únicament qüestió d’uns pocs cristians que han decidit anar a països llunyans per donar a conèixer Crist, sinó que és una tasca en la que ha d’implicar-se tota l’Església: tots estem cridats a col·laborar en l’anunci de l’Evangeli, perquè Crist siga conegut i estimat per tots els homes. Tenim la certesa que si el nostre món estima més a Jesucrist serà cada dia més digne de l’home. El decret va suscitar en tota l’Església l’entusiasme per les missions i el desig de col·laborar en l’obra missionera de l’Església. Possiblement eixa il·lusió ha decaigut un poc en els nostres pobles i ciutats. Demanem al Senyor que no decaiga en les nostres comunitats eixe entusiasme per l’anunci de l’Evangeli.

Convocats pel Papa Francesc, ens estem preparant per la celebració del jubileu de la Misericòrdia. Anunciar l’Evangeli és anunciar que Déu, en el seu Fill Jesucrist, ha tingut misericòrdia de tots els homes. L’anunci de la Bona Notícia de la Salvació, que és la major obra de misericòrdia, sempre va acompanyada dels signes i les obres de misericòrdia cap als més pobres. No hi ha cap de les 14 obres de misericòrdia que no estiga present en les missions. Els missioners possibiliten que la misericòrdia de Déu siga experimentada pels més pobres del nostre món, i ho fan de la manera més generosa que podem imaginar: entregant la seua vida. Ajudem-los amb la nostra oració i amb la nostra generositat econòmica.

+ Enrique Benavent Vidal
Bisbe de Tortosa.