El Bisbat de Tortosa (Capítol Catedralici de Santa Maria) publica l’obra El Papa Adrià d’Utrecht. Bisbe de Tortosa de Mn. Josep Alanyà Roig
L’autor, mossèn Josep Alanyà i Roig, canonge arxiver i director de l’Arxiu Històric Diocesà, amb aquesta obra ens apropa a la figura del Papa Adrià d’Utrecht, qui va ser Bisbe de Tortosa durant el període comprés entre el 1516 i 1523.
Es tracta d’un llibre que recull la biografia documentada de l’holandès Adrià d’Utrecht, Bisbe de Tortosa fins als seus darrers dies (1516-1523) i Papa (1522-1523), home de ferma personalitat, intel·lectual i devot, reformador de l’Església, preceptor de Carles V l’emperador, regent de les Espanyes i defensor d’Europa contra el poder invasiu dels turcs otomans.
En un pontificat molt breu, accidentat i intens, el papa Adrià regí l’Església en unes circumstàncies complexes religioses, socials, polítiques, econòmiques i culturals. És el temps de l’Humanisme esclatant de la literatura, la música i les arts plàstiques; de l’afermament i expansió del protestantisme; de les divisions i guerres entre els prínceps cristians; de la irrupció de l’islam a Europa i l’esfondrament de l’Imperi d’Orient; dels canvis de vida i costums de la societat medieval a la moderna; de la introducció de les noves tecnologies; de la nova manera de viure i contemplar el món.
Del papa Adrià, prou conegut a Holanda i països nòrdics, en sabíem no gaire cosa a casa nostra. Calia, doncs, eixamplar i aprofundir la recerca aprofitant l’ocasió del cinquè centenari de la seva elecció al soli pontifici i de la seva mort per publicar una biografia al més completa possible. I així s’ha fet gràcies a les noves tecnologies de comunicació, que han permès accedir on line als arxius europeus de l’Església i dels estats i a molts documents desconeguts i inèdits. Els resultats han estat molt satisfactoris. Conèixer la vida i ofici d’Adrià VI es saber molt de l’Església i de l’Europa del seu temps.
El llibre d’un format de 29,5 x 21 cm i que compta amb 622 pàgines ha estat editat per Onada Edicions dintre la Col·lecció Conèixer nº 11. Properament, al mes de setembre està prevista la seva presentació.
En un altre ordre de coses, cal indicar que la publicació s’ha presentada a la convocatòria de subvencions de la Diputació de Tarragona. Més concretament, a les subvencions per a entitats o empreses: publicacions d’interès per a la demarcació de Tarragona.
![]()







