Celebració del Dimecres de Cendra a la Catedral

El dia 14 de febrer, dimecres de Cendra, es celebrà a la Catedral una Eucaristia presidida pel Sr. Bisbe, Mons. Sergi Gordo Rodríguez i concelebrada per Mn. Josep Mª Membrado. Amb aquesta celebració s’inicia la Quaresma, temps en què som cridats a la conversió, a reconciliar-nos amb Déu i els germans. Cal acceptar i agrair aquesta oportunitat que el Senyor ens ofereix per fer camí cap a la Pasqua.

S’inicià la celebració amb el cant: “Pietat, oh Déu”. Tot seguit el Sr. Bisbe ens digué: Avui iniciem el camí de la Quaresma que ens ajuda a preparar-nos per celebrar la Pasqua del Senyor. També rebrem la cendra reconeixent que som criatures del Senyor i que tot és gràcia seva en la nostra vida.

A continuació foren proclamades les lectures. La 1ª de la profecia de Joel (Jl 2, 12-18): “… Convertiu-vos al Senyor, el vostre Déu; ell és benigne i entranyable, lent per al càstig, ric en l’amor…” El Salm responsorial 50: “Compadiu-vos de nosaltres, Senyor, perquè hem pecat”. La 2ª lectura de la segona carta de sant Pau als cristians de Corint (2Co 5, 20 – 6, 2):”…Us ho demanem en nom de Crist: reconcilieu-vos amb Déu…” Tot seguit Mn. Membrado proclamà l’Evangeli segons sant Mateu (Mt 6, 1-6. 16-18): ”…Tú quan ajudes els altres, mira que la mà esquerra no sàpiga què fa la dreta, perquè el teu gest quedi secret. El teu Pare del cel, qui veu tot el que és secret, t’ho recompensarà…”

El Sr. Bisbe inicià l’homilia saludant el  sacerdot concelebrant, Mn. Membrado, i tots els fidels participants de la celebració. “Convertiu-vos” és la paraula que escoltem avui. Convertiu-vos i creieu en mi. Convertir significa transformar una cosa i passar a ser-ne una altra, és a dir, capgirar, canviar. Hi ha una planta, el girasol, que sempre es gira segons el sol i per a mi sempre ha sigut una imatge de què nosaltres també ens hem de capgirar entorn de Crist, perquè sigue sempre el nostre punt de referència i guie els nostres passos. Aquests verbs: gireu-vos, transformeu-vos, capgireu-vos… són els que ens indiquen de què hem de canviar. No anem sols, som pelegrins, però ens acompanya el Senyor amb la seva gràcia. De vegades ens tanquem en nosaltres mateixos, però la Quaresma ens invita a obrir-nos al Senyor. L’Evangeli que avui hem proclamat ens parla de tres coses per a convertir-nos i reconciliar-nos amb el Senyor: dejuni, almoina i oració. També l’Evangeli ens parla de mirar-nos a nosaltres mateixos i mirar Déu. “Mireu de no fer el bé davant la gent perquè ho vegin, ja que així no podríeu esperar la recompensa del vostre Pare del cel…”.”El teu Pare, que veu tot el que és secret, t`ho recompensarà”. Mirem la nostra realitat amb realisme i veurem que en aquest camí no sempre som conscients que seguim el Senyor i que ens sentim germans uns dels altres. Potser necessitem un “antivirus” que compensi les nostres deficiències. Quan fem l’examen de consciència hem de mirar què fem i com ho fem i hem de donar gràcies al Senyor pel que fem bé amb la seva ajuda. Que la cendra que després rebrem, ens faci reconèixer que hem de fer el camí  que porta cap a la creu. És el viacrucis que per a un cristià és el “vialucis”, perquè hem d’anar sempre orientats cap al Senyor que és la Llum. Converteix-te! i com hem llegit en la primera lectura de la profecia de Joel: “Que els sacerdots que oficien a la presència del Senyor diguin: Senyor, perdoneu el vostre poble, no abandoneu la vostra heretat…” Hauríem de mirar com mira Déu. “Convertiu-vos al Senyor, el vostre Déu; ell és benigne i entranyable, lent per al càstig, ric en l’amor, i es desdiu de fer el mal”. Senyor, ajudeu-nos amb la vostra gràcia i que en aquests sentiments celebrem l’Eucaristia. Amen.

A continuació la benedicció de la cendra: “Preguem, germans estimats, Déu Pare que es digni beneir bondadosament aquesta cendra que en senyal de penitència, imposem al nostre cap”. Tot seguit la imposició de la cendra: “Convertiu-vos i creieu en l’evangeli”.

Després Mn. Membrado va fer les pregàries: Perquè la Quaresma sigui un temps favorable; per la pau del món,… pels qui viuen en el pecat, que aquesta Quaresma els porte pel camí que va cap a la Pasqua…Preguem el Senyor. Arribat el moment de la comunió vam cantar: “Jo crec en Vós, bon Déu”. El bisbe Sergi, abans de donar-nos la bendició ens digué: La pregària, el dejuni i l’almoina, ens ajudin a caminar cap a la Pasqua i que siguem com els girasols buscant sempre el sol, que per a nosaltres és el Senyor. I ens donà la benedicció final.

Que aquest temps de Quaresma que avui hem començat, ens ajude a caminar amb el desig de ser més bons i esperançats  cap a la Pasqua de Resurrecció.