Celebració de la festa de la Sagrada Família a la Catedral

El dia 31, diumenge, a les 12 h. Missa Estacional a l’altar major de la catedral, presidida pel Sr. Bisbe, Mons. Sergi Gordo i concelebrada per Mn. Josep Ma Membrado i Mn. Pascual Centelles Dirigí els cants el Sr. Joan Redó, acompanyat de l’orgue a càrrec de Mn. Víctor Cardona.

S’inicià l’Eucaristia amb el cant “Avui la pau ha baixat del cel”. El Sr. Bisbe encensà l’altar i tot seguit de les paraules d’inici de la celebració, en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit, Mn. Membrado ens digué en la monició d’entrada que Déu va venir a compartir la nostra vida i dintre el misteri de Nadal, avui celebràvem la festa de la Sagrada Família de Natzaret, model a imitar per totes les famílies. Preguem per les nostres famílies i per les d’arreu del món.

Després del cant: “ Glòria a Déu a dalt del cel” es van  proclamar les lectures. La primera del llibre del Gènesi (Gn 15, 1-6; 21, 1-3). El Salm responsorial 127, cantat: “Feliços els fidels del Senyor, que viuen seguint els seus camins”. La segona lectura de la carta de sant Pau als cristians hebreus (11,8. 11-12. 17-19) i Mn. Membrado proclamà l’Evangeli segons sant Lluc (Lc 2, 22-40).

El bisbe Sergi inicià l’homilia saludant els representants del Capítol Catedral que avui han pogut assistir a la celebració, membres del Patronat, Confraria de la Mare de Déu de la Cinta i Cort d’Honor i germans/es tots. La nit de Nadal cantem: “Anem a Betlem a veure el Messies, anem a Betlem i l’adorarem”. Avui la litúrgia ens trasllada a Natzaret, on trobarem Maria i Josep que tenen en braços el seu Fill. El papa Benet XVI va publicar el llibre “Vida de Jesús de Natzaret” i, precisament avui fa un any que va passar a la Casa del Pare. Hem proclamat en l’Evangeli que els pares de Jesús van anar a presentar-lo al Temple, on hi era l’ancià Simeó, per complir el que era costum segons la Llei: “Simeó el prengué en braços i beneí Déu dient: Ara, Senyor, deixeu que el vostre servent se’n vagi en pau, com li havíeu promès. Els meus ulls han vist el Salvador…” Pregària que fem cada matí en el càntic de Laudes.

En l’Epifania celebrem la manifestació de Jesús: “Aquest noi serà motiu que molts caiguin a Israel i molts d’altres s’alcin; serà una senyera combatuda, i a tu mateixa una espasa et traspassarà l’ànima”. Diu sant Joan Pau II que la primera anunciació fou la de l’arcàngel Gabriel i en la segona anunciació Maria ha de dipositar tota la seva confiança en Déu. La Paraula més poderosa del Déu viu, se li posà dintre el cor: “I a tu mateixa una espasa et traspassarà l’ànima”. Hi ha pares i mares que també viuen amb una espasa dintre el cor: la droga, la malaltia… Avui els nens i nenes estan vivint moments molt difícils. Aquestes famílies les hem de tenir molt presents en la pregària.

En Natzaret, Jesús creixia. L’estratègia de l’Encarnació no es realitzà en el si d’uns elegits. El Senyor s’encarnà en una senzilla llar de Natzaret, on Jesús passà la major part de la seva vida. Allí va aprendre a caminar, a parlar, a treballar… i on ja s’entreveia l’ombra de la creu.  El seu regne fou Natzaret. Sant Joan Pau II va dir un 5 de gener de 1964, que la llar de Natzaret és una escola, és l’escola de l’Evangeli. El Vaticà II veu en la família cristiana una realitat de vida que ha d’imitar la veritable llar de Natzaret. En les nostres parròquies els mossens van evangelitzant i hem d’acompanyar els matrimonis i les famílies. La nostra presència ha d’acollir els matrimonis que ho necessiten i felicitar-los per la seva fidelitat i treball per la grandesa de la família. També hem d’acollir els  joves de les nostres comunitats parroquials. Tot això ha de ser objectiu del nostre amor. Que el Senyor faci davallar a les famílies la seva protecció i la seva bendició. Amén.

Després del Credo es van fer les pregàries: Per l’Església, pel Papa, pels bisbes; per a que el Senyor conserve en la pau les famílies; que els promesos es preparin santament al matrimoni; per les famílies desunides i pels seus fills… i perquè tots nosaltres visquem amb la pau i la concòrdia. Preguem. Us ho demanem, Senyor.

A continuació, tres membres de la Cort d’Honor van portar les ofrenes: Pa, vi i aigua. Tot seguit el bisbe Sergi encensà l’altar i la creu, i Mn. Membrado també encensà el Sr. Bisbe, els concelebrants i els fidels. Durant la comunió vam cantar: “Fidels atanseu-vos” i en la benedicció final, el bisbe Sergi va entonar: “Germans, aneu-vos-en en pau”, i els fidels vam respondre també cantant: “Donem gràcies a Déu”. Finalment vam adorar el Nen Jesús i mentre vam cantar “Santa Nit”.

Com tots els anys ens vam traslladar a l’Espai Patronat per compartir un piscolabis i una estona de conversa i amistat. Donem gràcies a Déu per la celebració, i que l’exemple de la Sagrada Família ens esperone a totes les famílies a perseverar en la fe, a fi que esdevinguin comunitats de vida, d’amor, de reconciliació i de comunió i pregària.